Loading Posts...

Prvním moderním elektromobilem byla Tesla Roadster v roce 2008. Prvním masově vyráběným hybridem byla Toyota Prius už v roce 1997. Když se zeptáte na první hybrid od Peugeotu, napadne vás jako první asi SUVčko 3008 nebo 508 RXH. Pravda je ale jiná – úplně prvním hybridem, který firma kdy vyrobila, byl tank. Jmenoval se Le Char D’Assaut a psal se rok 1918.

Jak jsme už popsali v zajímavém příběhu ještě zajímavějšího muže, který vám doporučujeme si přečíst, je Peugeot nejstarší automobilkou na světě. Začínali u mlýnků na kávu a koření a přes kola se dostali až k automobilům. V roce 1889 představili svůj vůbec první, ještě parní Typ 1, pak hned přešli k benzinu a jejich auta patřila mezi ta nejvýkonnější a nejspolehlivější trhu (a třeba v Africe mezi ně patří dodnes).

Peugeot Typ 1

Pak přišla válka a s ní spojená potřeba úplně jiného typu vozu a Peugeot se pustil do vývoje.

Originál, ne kopie

Ačkoliv se obecně věří, že byl Le Char D’Assaut Peugeot inspirován úspěšnějším tankem Renault FT-17, vyvíjel se zcela samostatně, a to až ke konci války, kdy Renault už unavoval a armáda hledala nové a efektivnější nástroje. Otevřela tak dveře konkurenci a tedy i značce Peugeot.

Při konstrukci svého tanku Peugeot využil zejména zkušeností kapitána Oehmichena, který se jako inženýr účastnil zkoušek prvních francouzských tanků (Saint-Chamond/Schneider) a viděl v akci také britský Mark I.

Práce započala v létě 1917 a Oehmichen nešel evoluční, ale revoluční cestou. Na rozdíl od FT-17 nekonstruoval tank s otočnou dělovou věží, Char byl místo toho vybaven pancéřovou kasematou se 75mm minometem Schneider Blockhouse schopným ničit polní opevnění až ze vzdálenosti 200 m. Protože když už na trhu máte široce rozšířený kulometný tank, nepotřebujete další. Naopak by se vám ale třeba mohla hodit pojízdná pancéřová pevnost, která je rychlá, vydrží leccos a může vás podpořit v boji nablízko.

Char byl přesně to – byl výrazně rychlejší než Renault, jeho benzinový motor měl 100 koní oproti Renaultovým 35, což mu umožňovalo vyvinout na silnici rychlost až 12,5 km/h, tedy téměř dvojnásobek rychlosti FT-17 a byl hutně opancéřován.

A teď to přijde – jeho benzinový motor poháněl generátor, který napájel dva elektromotory umístěné přímo v ozubených kolech pohánějících pásy tanku. Místo vývoje zcela nové převodovky, která může být u pásových vozidel hodně složitá, tak místo toho Peugeot vyvinul první hybridní vozidlo.

Válku už nestihl

Na bitevní pole Le Char D’Assaut nikdy nevyrazil. Jednak byly Peugeotovy výrobní kapacity oproti Renaultu poměrně limitovány, a to proto, že jeho závody vyráběly zejména munici, které bylo sakra potřeba, a hádejte co dalšího – také motory do tanků FT-17. K tomu Char nedopadl úplně dobře v zákopových testech. A hlavně – první světová válka skončila dřív, než se společnost mohla pustit do nějaké masovější výroby.

Ve výsledku tak bylo vyrobeno tři a půl tisíce tanků Renault FT-17 a jenom jeden jediný Char. A na další hybridy od Peugeotu jsme si museli počkat skoro celé století. Prototyp dieselového 405 combi přišel v roce 1991, v roce 2006 se pak objevila 307ka ve varietě kupé i kabriolet a v 2012 konečně dorazily i v úvodu zmíněné modely 3008 a 508 RXH.

Dnes už automobilka vyrábí celou řadu plug-in hybridů – 3008 Hybrid, 3008 Hybrid4, 508 Hybrid, 508 SW Hybrid – a za pár dní na trh uvedou jako hybrid i modely 308 a 308 SW ve výkonových variantách 180 a 225 koní. A na rozdíl od jejich předchůdců (dieselhybridů 3008 a 508 RXH) budou tyto vozy vhodné pro každodenní „čistě elektrické“ cesty – délka jejich dojezdu jen na elektřinu je totiž cca 60 km.

Foto: Yellow House Club (úvodní foto), public domain, Peugeot official

Loading Posts...