Loading Posts...

Sedan, hatchback, kupé (elegantněji tedy coupé), GT, crossover nebo SUV – všechno jsou to auta a auta jsou to pěkná, kdo z vás ale ví, co které jméno opravdu znamená? A jak vzniklo a proč a jak je mezi námi dlouho? Než se totiž budeme bavit o elektromobilech a autech, co se řídí sama, pojďme si nejprve udělat jasno v tom, co po silnicích jezdí dnes. Co myslíte?

Historie automobilů se začala psát už v 17. století, kdy James Watt vytunil parní stroj a víceméně tím odstartoval průmyslovou revoluci. Úplně první „oficiální“ paro-auto ale sestrojil až Nicolas-Joseph Cugnot v roce 1769. Vypadalo jako selský vozík, kde chybí kůň, spíš než že by připomínalo moderní auta, ale počítal se.

Cugnotův původní model z roku 1769

S vůbec prvním spalovacím pístovým motorem pak přišel francouzsko-švýcarský vynálezce Isaac de Rivaz, jeho tehdejší hlavní fokus ale spočíval stejně jako u spousty jiných vynálezců zejména v elektřině.

Elektromobil totiž vůbec není vynález 21. století, naopak, ta úplně první auta šlapala na elektřinu.

Pak ale anglický inženýr Samuel Brown přišel s nápadem na spalovací motor, co se zalíbil i jinde, a už to jelo – Étienne Lenoir vytvořil první komerčně úspěšný motor někdy kolem 1860 a první moderní motor přišel v podání Nicolause Otta o 16 let později.

Německý Flocken Elektrowagen z roku 1888, v podstatě úplně první elektromobil

To máme konec 19. století a první auta, co jezdí po ulicích (spíš pro radost a „pochlubení se“, než že by byly nějak seriózně zvažovány jako masově užívané dopravní prostředky), jsou v podstatě kabriolety. Nemají totiž střechu a pořád připomínají spíš vozík na seno, nicméně už se v jejich značkách objevují jména, která známe dodnes – Peugeot, Daimler, nebo Benz.

Kabriolet

A tak se konečně pojďme podívat na ty nejznámější typy aut, co?

Kabriolet (ang. convertible) je nejstarší, protože auta existovala bez střechy nebo se střechou stahovací dřív, než vůbec kdy měla střechu pevnou. Ničemu to nevadilo, tehdy se totiž vozidla pohybovala tak pomalu, že jste si s hmyzem mezi zuby starost moc dělat nemuseli. Jenomže čím rychleji se pak auta pohybovat začala, tím důležitějším se stávalo řidiče oddělit od prudkého proudu větru vrážejícímu mu do obličeje.

A tak přišla přední skla a okénka a kolem roku 1920 i kompletně uzavřená auta s ocelovými konstrukcemi. A kabriolet se z běžného auta stal autem výběrovým pro ty, kdo si chtěli řízení bez střechy užívat i nadále a nebáli se si za to připlatit.

Sedan

Po kabrioletu je nejstarším typem vozu tzv. sedan, vůbec poprvé vyrobený v roce 1912. Sedan je typický tříprostorovou karosérií, tedy oddělenými prostory pro motor, posádku a zavazadla, a je to asi nejrozšířenější typ auta vůbec. Mívá dvě řady sedadel a u každého sedadla zpravidla i okno (některé typy mají ještě malé okénko vzadu za zadními dveřmi).

Konfigurace: sedan, kombi a hatchback

Označení „sedan“ navazuje na vynález ze 17. století, který se z Asie rozšířil i do Evropy. V češtině se mu správně říká palankýn a byla to v podstatě (velmi honosná) krabice na tyčích, ve které poddaní ochotně nosili svého pána, tedy pán byl oddělen jak od motoru (poddaných), tak od zavazadel (které mu nesli služebníci za ním).

Hatchback a kombi

A když už jsme si ukázali i tu ABCD ilustraci výše, můžeme si vysvětlit i dva další typy vozu – hatchback a kombi (angl. station wagon). Vycházejí totiž oba ze sedanu, ale každý jiným způsobem.

Hatchback je menší auto, mívá klidně i jenom tři dveře (anebo klasických pět – ten lichý je vždycky „kufr“) a je často prezentováno jako auto „městské“, protože se díky své menší velikosti má větší šanci dostat i do sebemenšího parkovacího místa na sebeužší ulici v centru města. Hatchback je například asi nejznámější česká Škoda Fabia, ale také např. Peugeot 206 nebo moderní 208.

Peugeot 208

Kombi je oproti tomu auto větší, byť stále osobní. Typické je tím, že je jeho konstrukce prodloužena o větší zavazadlový prostor a doplněna další sadou oken za těmi u zadních sedadel. Nejčastěji je označováno za „rodinné auto“, protože se vám do kufru vejde všechno od plyšáků přes nafukovací bazén až po poníka. Dobrým příkladem je opět Škoda Fabia kombi anebo Peugeot 308 nebo 508.

Kupé (Coupé)

Kupé z francouzského coupé alias „uříznutý/ustřižený/useknutý“ je označení aut se zešikmenou zadní polovinou a nejčastěji jen se dvěma, případně čtyřmi dveřmi (bez kufru). V moderním slova smyslu jsou to většinou vozy sportovního charakteru, označení kupé má ale svůj prapůvod v přední části kontinentálního dostavníku, tedy té části, kde na jedné lavici uvnitř sedělo víc pasažérů (předtím, než existovala i protilehlá lavice s pasažéry sedícími proti směru jízdy), zatímco kočí seděl vepředu mimo kabinu.

GT (Grand Tourer)

Grand Tourer (GT) je auto vyrobené na dlouhé, rychlé a komfortní cesty. Nejčastěji má velmi sportovní vzhled, kterým účinně kombinuje výkon a luxus, a většinou jde o kupé. Označení GT vzešlo z italského grand turismo a vztahovalo se tehdy na auta vyrobená kolem roku 1950, mezi nimiž asi nejslavnější byla Lancia Aurelia B20 GT, z jejichž řidičů znáte minimálně jedno jméno určitě – Enzo Ferrari.

Lancia Aurelia B20 GT Outlaw

Šlo (a jde) sice o sportovní auta s velkou výdrží, ale zároveň i s velkým komfortem pro řidiče a místem pro příruční zavazadlo, co s sebou vezme na víkend v luxusu u jezera Como nebo někam podobně posh. Nejde tak primárně o závodní auto, ale o rychlé auto na dlouhé komfortní jízdy. Označení GT limitované jen na „sportovní auto“, které se na trhu i dnes často používá, je tak formálně špatně.

Crossover vs. SUV

Crossover a SUV (Sport Utility Vehicle) jsou velmi podobné typy aut. Z definice se liší svou konstrukcí – zatímco crossover je konstruován jako tzv. unibody (tedy podvozek i kabina jsou součástí stejného celku; tak se dnes mimochodem vyrábí většina aut), tak SUV se nejčastěji skládá ze separátního podvozku, na který je následně namontována kabina (tzv. body-on-frame, tedy způsob, jakým se auta vyráběla historicky, dnes už tento postup platí pouze pro pick-upy a právě SUVčka).

Ne všechna dnešní SUVčka se tak ale skutečně vyrábějí, mezi oběma pojmy tak panuje relativní šedá zóna. Např. Škoda Yeti je crossover, i když se jí často říká SUV atd.

Za vůbec první SUV na světě se někdy označuje Chevrolet Suburban z roku 1955 a někdy International Harvester Travelall z roku 1956, obliba SUV jako multifunkčních a prostorných aut, často s pohonem na všechny čtyři kola, ale extrémně roste i v posledních letech. Nové a nové modely se objevují každým rokem a nově i jako hybridy.

Peugeot 3008

Automobilka Peugeot například nedávno uvedla na trh vůbec nejsilnější model své značky, který jezdí na elektřinu. Tedy nejen na elektřinu, Peugeot 3008 Hybrid4 má jeden benzínový a dva elektrické motory, jeho výkon až 300 koní a pohon na všechny čtyři si tak řidič může užít jak benzínově, tak i šetrně k životnímu prostředí.

Právě elektromobilita se zdá být budoucností individuální dopravy, zajímavou otázkou tak je např. i to, jaké další typy aut díky tomu vynalezneme a budeme si užívat. Budou to průhledné sedany, létající kabriolety, anebo něco úplně jiného?

Uvidíme 🙂


Tenhle článek patří do sekce TEAM-UP, což je rubrika těch nejzajímavějších témat, která jsme připravili ve spolupráci s našimi partnery. Těmi jsou ty nejlepší, nejskvělejší a nejúžasnější instituce na světě, protože v nás věřily, ještě když jsme byli jen šílený nápad ve třech skřetích hlavách.

A to chce pořádnou odvahu. <3


Foto: peugeot.cz; pixabay.com; public domain

Loading Posts...