Loading Posts...

Jaká auta jsou nespolehlivější? Německá? Americká? Benzinová nebo dieselová? Když se zeptáte v Nigérii nebo Senegalu, řeknou vám jedno jméno. Často drží pohromadě už jen provazem, lepicí páskou a silou vůle, ale pořád drží. A to už přes půl století a s miliony kilometrů na tachometru (tedy pokud mu ten ještě funguje). Je to Peugeot 504.

Vyrobený v roce 1968 jako sedan pod názvem BERLINE, vyjel Peugeot 504 o tři roky později z výrobních linek nejstaršího světového výrobce automobilů i ve verzi combi a právě ta se stala africkou ikonou. A můžete se tam v něm svézt ještě dnes. Jinak se totiž nikam nedostanete.

„504ka“ se mimochodem vyráběla i jako coupé nebo kabrio, a pokud nevíte, co všechna ta označení znamenají, přečtěte si náš vysvětlující článek

Bush Taxi

Cestujete-li po západní Africe, tedy třeba po Mauretánii, Senegalu, Mali, Guinee, Burkině Faso nebo po Pobřeží slonoviny, velice zřídkakdy narazíte na pravidelnou autobusovou linku. Nebo na vlak. Nebo na jakoukoliv jinou formu dopravy než jsou právě tzv. Bush Taxi.

Bush Taxi je nejčastěji sedmimístné kombi Peugeot 504 (a někdy i 505), kam místní s chutí narvou až 16 lidí (sedm až devět, někdy i dvanáct se vejde dovnitř a ostatní jsou přivázáni ke kufru, na střechu, okolo a kdekoliv jinde vás napadne), a pak taky všechna jejich zavazadla, ošatky a koše, trsy banánů a sem tam i nějakou tu živou kozu. A všichni společně pak vyrazí na x hodinovou pouť po rozžhavených písčitých stezkách. V jejich kontextu to tedy nejčastěji znamená do nejbližšího města, protože rozuměj: Afrika je opravdu velký kontinent.

Tisícikilometrová štreka, což je zhruba z Prahy do Paříže, kterou třeba Flix Bus jezdí za 16 hodin a šestnáct stovek, tam vyjde zhruba o polovinu levněji (v korunách, hodiny jsou vždycky s otazníkem), ale servis na palubě rozhodně nečekejte. Co čekat můžete, je, že se v drtivé většině připadů svezete Peugeotem, což je pro místní naprosto nezničitelné auto, které tu už přes půl století milují.

Proč právě Peugeot?

Na tuhle otázku je poměrně jednoduchá odpověď. Západní Afrika byla už od 15. století kolonizována Evropany, nejprve Portugalci a pak Francouzi, Angličany, Španěly… a i když se domorodci opakovaně pokoušeli získat vládu nad vlastními zeměmi zpět, na technologickou a vůbec po všech směrech moderní sílu evropských mocností prostě neměli.

V období mezi 1881 a 1914, které se nazývá Dělení Afriky, se z 10 % afrického území ovládaného Evropany stalo procent 90. Jedinými stále africkými státy tehdy byly Etiopie (nakonec obsazena Itálií v roce 1936) a Libérie.

V západní Africe vznikla v této době federace francouzských koloniálních teritorií (Mauretánie, Senegal, Niger, Francouzský Súdán, Pobřeží Slonoviny, Horní Volty a Dahome) s názvem Francouzská Západní Afrika, která přetrvala i druhou světovou válku a zanikla až v roce 1958, tedy dekádu předtím, než z linek Peugeotu vyjela první 504ka.

Zánik federace ale neznamenal konec francouzského vlivu, a to jak toho jazykového, tak i výrobního. Slavná 504 byla v Nigérii v Peugeotových závodech montována ještě pár let po roce 2000 a všichni kolem za to byli hodně rádi. Ne, protože kolonizace a zvyk, jak historie může na první pohled napovídat, ale protože to bylo prostě sakra spolehlivé auto – a je jím dodnes.

Náhradní díl = nový život

Každý nový náhradní díl představuje pro auto nový život. Zatímco většina z nás by totiž vozidlo v takovém stavu, v jakém běžně jezdí po Africe, raději předala k zešrotování, místní si své 504ky a 505ky hýčkají. Podle mnohých jsou to totiž nejlepší auta na světě, která svou spolehlivostí konkurují i dnešním drahotám.

I přesto, že v poslední dekádě na kontinent hodně pronikají japonské Toyoty Land Cruisery, což vůbec nejsou špatná auta, místní nadále věří nejvíc svým starým Peugeotům. „Když víte, jak řídit 504ku, poradí si i s místy, do kterých si žádná čtyřkolka netroufne,“ řekl agentuře Reuters Insa Diaw, senegalský řidič, který své bush taxi v Peugeotu 504 operuje od roku 2002. A má pravdu – Afrika není o dlážděných městských ulicích nebo hladkých asfaltových dálnicích. Je o prachu, bahně, hrbolech, kamenech a ježdění po absolutně čemkoliv jiném, než po zpevněných cestách. A na svoje 504ky tu přesně na těchto „cestách“ místní nedají dopustit už víc než padesát let.

A možná jim to bude trvat ještě padesát dalších let, auta jsou to totiž očividně absolutně nesmrtelná, mnohdy držící pohromadě už jen provazem a lepicí páskou, ale pořád jedou.

Proto dokud se v těchto regionech nevystaví nějaká pořádná infrastruktura, chcete-li poznat jejich krásu, budete se muset s tuctem dalších lidí narvat do starého Peugeotu. Kdo ví, možná si to stejně jako spousta dobrodružných bloggerů i užijete, ale počítejte s tím, že budete celý červení. Protože africká klimatizace.

Pro srovnání: Moderní Peugeot 3008

Víc o tom, jak tyto taxíky fungují, si můžete přečíst třeba tady. A pokud se někdy v západní Africe ocitnete, dávejte pozor. Ani to nejspolehlivější auto vás totiž neochrání před zloději a jiným nebezpečím. Takže pravidlo číslo jedna: Nikdy necestujte v noci. A hodně štěstí.


Tenhle článek patří do sekce TEAM-UP, což je rubrika těch nejzajímavějších témat, která jsme připravili ve spolupráci s našimi partnery. Těmi jsou ty nejlepší, nejskvělejší a nejúžasnější instituce na světě, protože v nás věřily, ještě když jsme byli jen šílený nápad ve třech skřetích hlavách.

A to chce pořádnou odvahu. <3


Foto: exploringwild.com, Reuters, Peugeot official

Loading Posts...